NJD vinner kontrakt på Farriseidet-Eidanger

NJD signerte nylig kontrakten om å tilbakeføre eksisterende jernbane mellom Farriseidet og Eidanger stasjon.

Kontrakten har en verdi på 24 millioner.

Dette er den siste kontrakten som blir inngått av Farriseidet-Porsgrunn prosjektet. NJD hadde også kontrakten på forberedende jernbanetekniske arbeider, som pågikk fra 2014-2016.

- Vi er veldig glade for at vi vant denne kontrakten sier prosjektdirektør Kåsa.

- I tillegg til at vi hadde de forberedende jernbanetekniske arbeidene i dette prosjektet, så er vi også inne som underleverandør for Infranord på spor og KL og for Thales på signal. Vi kjenner prosjektet og prosjektorganisasjonen godt og gleder oss til videre samarbeid, legger han til.

Kåsa forteller også at de hadde tilsvarende oppdrag for Bane NOR på Holm-Nykirke prosjektet, og at det har fått bygd opp god kompetanse på denne type oppdrag.

Oppryddingsjobb

Den eksisterende banen mellom Farriseidet og Eidanger stasjon er 31,5 km lang. Tilbakeføringsarbeidene starter opp umiddelbart etter at banen stenges for trafikk, natt til 7. august. Med tilbakeføring menes fjerning av jernbanetekniske installasjoner og andre installasjoner som ikke er nødvendige når jernbanen avvikles. 

Prosjektsjef i Bane NOR, Lars André Tangerås og prosjektdirektør i Norsk Jernbanedrift, Trond Kåsa, signerte kontrakten om å tilbakeføre eksisterende bane mellom Farriseidet og Eidanger stasjon. Foto: Trine Bratlie Evensen, Bane NOR

Ferdige til nyttår

NJD skal bruke skinne/veg maskiner til rivejobben, og alt annet utstyr skal fjernes før vi til slutt fjerner skinner og sviller. Eksempler på utstyr som skal fjernes er, 64 km skinner, 19 000 betongsviller, 24 000 tresviller, 35 stålmaster, 6 betongmaster, 680 tremaster, to planoverganger med vegsikringsanlegg, 12 planoverganger med grinder mm. Det er en omfattende jobb som skal utføres, og arbeidene skal etter planen være ferdige innen utgangen av 2018.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler