Først ute med egen pakkmaskin

Norsk Jernbanedrift har kjøpt en brukt pakkmaskin fra Nederland som er oppgradert og fremstår i ny drakt

Unikt utstyr gir unik kompetanse

NJD er den første privateide jernbaneentreprenøren som har gått til innkjøp av egen pakkmaskin. Et team på åtte personer står nå klare til å ta på seg oppdrag med å justere spor og sporveksler. Pakkmaskinen er også viktig for NJD Railvac sine masseutbyttingsprosjekter i spor, sporveksler og ved plattformer. Denne uken braker det løs for pakkmaskinen, og maskinen med mannskap setter kursen mot sitt aller første prosjekt.

Terje Børresen, divisjonsdirektør for maskintjenester, og Torgeir Døvre, ressurskoordinator i NJD Maskin, er svært fornøyde med anskaffelsen. Tidligere måtte NJD benytte seg av innleide maskiner, noe som både medførte høyere kostnader og krevde mer omfattende planlegging.

Kompetanse en forutsetning

Kompetansen som arbeidet med pakkmaskinen krever, finnes allerede i selskapet. NJD hadde ikke kunnet gått til anskaffelse av pakkmaskinen, hadde det ikke vært for at fire medarbeidere allerede har lang erfaring med denne typen maskiner. Det er Lars Horten, Thomas Holgersson, Kai Christiansen og Bjørn Bjerkeengen som får æren for det. Nå er det opprettet to arbeidsteam á fire personer, der hvert team alltid har to av pakkmaskin-ekspertene på laget. Nå er NJD i stand til å rykke raskt ut til spor som trenger utbedring. Pakkmaskinens arbeidsradius strekker seg over hele landet.

Enorm kapasitet

Torgeir Døvre forteller at pakkmaskinen kommer til å være i sving fra cirka april til november, så lenge det ikke er frost i bakken. Pakkmaskinen kan også beskrives som en sporjusteringsmaskin. Det den gjør, er nemlig å nivellere og måle den faktiske tilstanden, løfte opp sporet og flytte det sideveis til riktig beliggenhet. Når det er gjort, komprimeres ballasten/pukken under svillene med vibrerende «pakklabber», som går ned til rundt 10–12 cm under svillene. Alt dette er en svært kompleks operasjon, men pakkmaskinen gjør den i én håndvending. Dette i seg selv gir NJD stor kapasitet på området. Selskapet ønsker nå både å gjennomføre egne prosjekter og å bistå andre entreprenører med deres prosjekter.

Maskinens arbeidsområde

NJDs nye maskin kommer opprinnelig fra østerrikske Plasser & Theurer, og er av typen 08-275-Unimat 3S. Den består av en forvogn, et arbeidsområde og en bakvogn. I forvognen og arbeidskabinen finnes det teknisk utstyr og datamaskiner som måler, nivellerer og fortløpende dokumenterer arbeidet som blir gjort – inkludert sporets tilstand før og etter pakkmaskinens innsats. I forvognen programmeres alt som pakkmaskinen skal gjøre, med løfting og baksing av sporet. I bakvognen finnes det en ballastkost, som gjør at pakkmaskinen etterlater sporet rent og pent. I arbeidskabinen har maskinoperatørene full oversikt og full kontroll over det som skjer i selve arbeidsområdet. Det er her løftingen, rettingen og komprimeringen skjer. Det er enorme krefter som er i sving, og jobben er raskt unnagjort. Noe av jobben utføres også på utsiden av pakkmaskinen når det trengs. Det kan for eksempel være merking av trasèpunkter, kabler og ulike ting som er montert i sporet, samt innmåling og nivellering av sporet. Hele mannskapet på fire har mer enn nok å gjøre når maskinen er i arbeid. NJD har utstyret og kompetansen på plass.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler